Nauw verbonden met de marketingfunctie, draagt het het merkimago van de onderneming uit en zal het de zichtbaarheid ervan op de markt vergroten.
Hij of zij evolueert in een voortdurend veranderende wereld waar de concurrentie toeneemt... Zijn of haar opdrachten zijn divers en variëren met nieuwe werkmethodes en nieuwe consumentengewoonten: prospectie naar nieuwe klanten, verkopen, onderhandelen, loyaliteit opbouwen, contacten ontwikkelen...
Om hun taken doeltreffend uit te voeren, moeten verkopers sleutelvaardigheden verwerven en zich kunnen aanpassen om aan de eisen van de markt te voldoen.
Er zijn technische vaardigheden: product- en marktkennis, overredingskracht, overtuigen, onderhandelen, klantgerichtheid, doelstellingen bereiken, enz.
En dan zijn er nog de soft skills: flexibiliteit, geduld, empathie, actief luisteren, creativiteit, veerkracht, stressbeheersing, relationele vaardigheden...
Abilways reikt u de sleutels en de juiste instrumenten aan om uw commercieel prospectieplan op te stellen, de verwachtingen van uw klanten te begrijpen, de juiste houding aan te nemen en uw impact tijdens verkoopsgesprekken te ontwikkelen.
Sales en klantgerichtheid
Klantgericht zijn betekent dat u de klant centraal stelt in uw bedrijfsactiviteiten.
Het is van essentieel belang de behoeften en verwachtingen van deze klanten te kunnen identificeren en dit met slechts één doel voor ogen: hen tevreden stellen!
Gedraag u vervolgens op de juiste manier door te luisteren, vertrouwen te wekken, een professioneel en positief beeld over te brengen en de relatie met de klant te personaliseren.
De prioriteit voor salesfuncties is om contact te houden. Een tevreden klant is een weerkerende klant! Dus speel geen spelletjes, lieg niet, wees jezelf, zorg dat je je beloftes en afspraken nakomt. Dit zal uw reputatie en die van uw bedrijf alleen maar versterken. Klantervaring is een niet te onderschatten concurrentievoordeel!
Klantrelaties op afstand beheren is een must in dit tijdperk van homeworking. Een goede klantenrelatie onderhouden, het enthousiasme behouden door interacties efficiënt te beheren, kan aangeleerd worden!
Prospectie...een essentiële vaardigheid voor een verkoper
Wat voor bedrijf het ook is, als een bedrijf niet al zijn energie in zijn prospectie steekt, zal het niet werken.
Het aantrekken van nieuwe klanten is het centrale element van elke verkoop- en marketingstrategie omdat het de bestendigheid en de prestaties van een onderneming waarborgt.
De sleutel is te weten hoe je contacten legt, ongeacht het gebruikte kanaal!
Of het nu per telefoon, e-mail of sociale netwerken is, een goede voorbereiding is vereist om de nieuwsgierigheid van toekomstige consumenten op te wekken.
Allereerst moet u uw doelstellingen bepalen en uw klanten in kaart brengen om opportuniteiten te identificeren, en de campagne voor te bereiden door de te ondernemen acties te selecteren.
Je schrijft je script, je boodschap, je post... en je zorgt ervoor dat het zo krachtig mogelijk is, zodat mensen naar je willen luisteren en je willen lezen.
Ten slotte is een goede follow-up noodzakelijk om de opbrengsten te beheren, vervolgacties te ondernemen en zo kansen te grijpen
Dankzij onze korte en interactieve opleidingen in sales, oefent u zich en zult u zien dat het kinderspel is!
Verkoop en sociale verkoop
Als verkoper mogen de verkoopstechnieken geen geheimen voor u hebben!
En tussen haakjes, dit kan voor iedereen gelden. Iedereen die met een klant in contact komt, kan worden gevraagd een verkoop te doen. Daarom moet u de methodes, de hulpmiddelen en het juiste verkoopsgesprek onder de knie krijgen.
Verkopen is vooral een succesvolle ontmoeting: contact leggen, vragen stellen, verstandig gebruik maken van de stilte, voorstellen doen, herformuleren naargelang de behoeften, een prijs voorstellen, onderhandelen, ingaan op bezwaren en ten slotte afronden.
Laten we niet vergeten dat de voorbereiding van uw verkooppraatje of de kunst van de Elevator pitch van essentieel belang is om de aandacht vast te houden vanaf de eerste woorden mensen te laten aansluiten bij de ideeën.
Om doeltreffend te zijn, gaat er niets boven de praktijk om de theorie in echte knowhow om te zetten.
Met de digitale transformatie van onze organisaties is de verkoop op het internet en op sociale netwerken in een stroomversnelling gekomen. Social selling is een gangbare praktijk geworden voor salesteams en inzicht in digitale tools is een integraal onderdeel van de vaardigheden die zij vandaag moeten ontwikkelen om hun verkoop in het digitale tijdperk te stimuleren.
Dit betekent dat de nieuwe gewoontes van klanten moeten worden begrepen, dat moet worden nagegaan op welke sociale netwerken uw doelgroepen te vinden zijn en dat een zekere zichtbaarheid moet worden ontwikkeld om nieuwe prospecten aan te trekken.
Abilways Belgium werkt met de beste experts om u te helpen uw vaardigheden te versterken en uw praktijken uit te dagen! Word opgeleid in Sales!